lázně Velké Losiny 2012

Ve dnech 9.9.2012 - 14.9.2012 (Ne-Pá) jsme si objednali lázně ve Velkých Losinách na Šumpersku. Hotel Diana 4 hvězdičkový, kam jezdí pravidelně i náš nejvyšší Václav. Také tam měl rezervovaný celý hotel hned po nás na víkend. Takže naše volba aniž bychom tušili nejvyššího velitele, jak jistě se dá uznat, byla správná, jen nemusela odpovídat možnostem našim a nejvyššího velitele. No, my jsme si platili také jenom jednu cimérku a ne celý hotel...To, že jsem vybral lázně Velké Losiny bylo dáno tím, že jsou to nejbližší termální lázně od nás, se sirnou vodou jedinou v Česku, ale hlavně to, že jsme si objednali pobyt Wellness energy, kde jsme si mohli sami předepsat procedury bez lékaře. Zvolili jsme kredit 500,- za procedury denně na osobu. Takže masáže částečné i celé, perličkové koupele, částečné zábaly v rašelině a reflexologie nohou. Whirpool, vnitřní bazén, venkovní termální bazén, fitness, stolní tenis, squash nebo tenis bylo součástí pobytu a většinou zdarma. Také jsme této nabídky bohatě využili. Protože počasí bylo první dny vynikající, t.j. pozdní léto nebo jinak řečeno babí léto, měl jsem cíl vyjet na kole na Dlouhé stráně. Kola jsme měli s sebou. Časování procedur bylo na večerní hodiny, takže po celodenním sportu jsme se ponořili do lázeňských procedur a pak již jen na večeři a do hajan. Únava byla celkem značná po takto stráveném každém dni. Žádná lázeňská promenáda, ale tvrdý sport s relaxací. Stravování bylo na úrovni. Snídaně formou samoobslužného bufetu, večeře vždy na objednávku výběrem ze 4 jídel. No, neberte to. Snídaně 4 druhy sýra, 4 druhy salámu nebo šunky, míchaná vajíčka na špíčku, klobásky nebo párky, jogurty a vločky, kávička a čaje, džusy, spousta zeleniny. Od každého něco, já tedy ta míchaná vajíčka proložená sýry a klobáskou nebo salámkem. Oběd jsme vynechávali nebo jen houstička s sebou, jak jsme byli vždy od snídaně nacpaní. K večeři byla v nabídce vždy nějaká ryba, takže jsme ji objednávali takto následovně: Ne-pangácius, Po-pstruh, Út-treska, St-mořská štika, Čt-losos. No, neberte to. Hotel je vyhlášen gurmánskými specialitami. K večeři zelenina dle vlastního výběru a množství. Navíc jsme platili pouze pívo. Teď k vlastnímu programu. Neděle: příjezd, ubytování. Poté jsme navštívili venkovní termální bazén, který byl pro nás v ceně pobytu. Teplota pramene 36,7 Celsia, u vtoku do bazénu 32. Šlo to. U whirpoolky uvnitř hotelu 36 Celsia. Venkovní termální bazén je údajně léčivý, protože obsahuje hydrouhličitan sírový. Trošku to tam vonělo po sirovodíku, ale jen trošku. Večer první procedura. Pondělí: cyklovýjezd na Dlouhé stráně, kde je přečerpávací elektrárna, vedená pod UNESCO. Převýšení téměř 1000 m. Ujeto 53 km. Od hotelu jsme to měli aci 14 km do Loučné nad Desnou, odkud jsme nastoupili nahoru dalších 12 km. Jel jsme nejprve s převody 2,2, pak 1,3, ale i 1,2. Šlo to, ale bylo to dlouhé. Moje nebožka to zvládla tak, že jsem ji nejprve viděl záda, pak už ani to ne. Bodejť by ne, když si nechala přidělat na kolo elektromotorek...Na Dlouhé stráně se dá vyjet pod vrchol taktéž lanovkou, ale to jsem hned v začátku odmítl (když má nebožka ten motór). Vrcholová nádrž je něco úžasného. Po prohlídce jsme sjeli kolem Divoké Desné ke spodní nádrži a přes Kouty nad Desnou a Loučnou nad Desnou zpět na hotel ve Velkých Losinách. Před hotelem samozřejmě bylo ještě koupání v termálním koupališti. Na hotelu procedury, pak večeře s pívečkem a hajdy do hajan. Měl jsem toho dost. Úterý: protože jsme z předešlého dne měli kola dost, vyjeli jsme autem do Červenohorského sedla a pěším výšlapem absolvovali po vrcholovce Praděd a zpět. 18 km pěšo s převýšením 500 m za nádherného slunného počasí jen v tričku a kraťasech. Příští den ve středu na Pradědu napadl sníh...Večer procedury, večeře, pívečko a do hajan. Žádný lázeňský švihák se nekonal. Samozřejmě před procedurami máchání v termálním venkovním bazenu cestou nazpět z Losin na hotel. Žádná pauza na vydechnutí...Středa: protože předpověď počasí hlásila již na odpoledne přechod fronty, vyjeli jsme ráno na kole něco kratšího. No, jen 30 km s převýšením 500 m. Cílem bylo dle doporučení mapy trasa z Velkých Losin na Tři kameny, takový okruh a vyhlídkový to bod na oblast Králického Sněžníku. Po úterním výšlapu na Praděd se nám totiž zdálo, že jízda na kole oproti pěšárně bude možná lehčí (s motórem určitě). Vidět bylo prt, neboť nahoře byly mraky nebo mlha nebo či co. Ale dopoledne nepršelo. Tři kameny jsme minuli, zřejmě proto, že jsem měl staré mapy. Jeli jsme po jakýchsi nejprve označených cyklostezkách, pak už ne, ale po lesáckých cestách také kdesi končících a plných balvanů. To jsem to schytal.....Návrat tedy po poledni. Dle nebožky nejprve whirpool na hotelu, pak prý termální venkovní bazén. Jen jsme lehli do whirpoolky, spustil se nejapný liják, který už ten den neskončil. To jsme měli kliku. Místo venkovního termálu jsme šli do spřízněného hotelu Eliška, v němž nám naše recepční objednala vnitřní sirnatý termální bazén. Sqvělé, teplé, jen na válení. A honem zpět na procedury, rybu k večeři, pívečko a do hajan. Nebožka ty šutry na cestách přežila, ale říkala, že příště mne s plánováním trasy zkontroluje...Také s sebou určitě 1x nebo 2x švihla do lesa. Čtvrtek: protože počasí nebylo nic moc po přechodu fronty, udělali jsme si poznávací procházku do Velkých Losin (hotel Diana je nad Losinami asi 1 km). Tam jsme si prohlédli dosud fungující ruční papírnu, unikát to světový, kde se vyrábí propagační papír na zakázku ručním způsobem tak, jak se vyráběl již v 16. století...Muzem s prohlídkou výrobního provozu. Pak další prohlídka státního zámku Velké Losiny. Nakonec prohlídka lázeňského parku, kávička v lázeňské kavárně, termální venkovní bazén byl ve čtvrtek zavřený, tak na hotel a do perličkové koupele v rámci procedur, večeře, pívečko a kutě. Pátek: den odjezdu. Sbalili jsme si fidlátka, vykoupali se naposledy ve venkovním termálu a poodjeli směrem na Staré Město pod Sněžníkem, tam dali venku kávičku a domácí klobásku přímo z udírny a poodjeli ještě kousek nahoru do Branné. Převlékli jsme se do cyklistického, počasí bylo na kolo a naším cílem se stala Ramzová a Lipová Lázně. Tam jsme dojeli po značené cyklostezce přes Ostružnou. V těchto dnech v Ramzové chcípl pes. Ramzová žije v zimě. Vrátili jsme se do Branné, přestrojili se a odjeli směrem domoj. Foto dokumentuje náš lázeňský aktivní "odpočinek". Je třeba na závěr říci, že kolo nebožky s motórem nemá chybu, což bylo naším také cílem v Jeseníkách otestovat. Mohu jet svým tempem a když se za mnou ozve podezřelý zvuk, již vím, že nebožka zapla motór i s forsáží a uvidím ji opět jen záda a pak už na mne jen počká na nejbližší křižovatce. A já se štvu. Ale dobře to je. Já nečekám. Tož tak....